druk druk druk druk - Reisverslag uit Milaan, Italië van Anan - WaarBenJij.nu druk druk druk druk - Reisverslag uit Milaan, Italië van Anan - WaarBenJij.nu

druk druk druk druk

Door: Ananda

Blijf op de hoogte en volg Anan

17 September 2017 | Italië, Milaan

Oops, de laatste blog was alweer 15 dagen geleden. Echt, ik heb genoeg te vertellen, maar ik ben er gewoon niet aan toegekomen. Het wordt dus weer een ellendig lange blog ;)

In mijn vorige blog heb ik even kort gezegd dat ik langs agencies ben geweest. Dit was de laatste week van augustus en de eerste week van september. Ik zal jullie de details van hoe de modellenwereld werkt besparen (stuur me gerust een privé berichtje als je deze details wel wilt), maar mijn moederbureau/agent had 10(!) afspraken bij verschillende agencies in Milaan geregeld. En de reacties waren positief! Ik was zelf helemaal verbaasd (als model hoor je vaak 999 van de 1000 keer nee), maar mijn agent zei: logisch, je bent toch al in Milaan en je hebt gewoon de perfecte maten nu! Dus, dat werd kiezen…

Het belangrijkste voor mij was een agency die rekening wilde houden met mijn lesrooster. Sommige agencies zeiden vrij snel dat ik maar lessen moest skippen, omdat je als model eigenlijk 24/7 beschikbaar moet zijn. Als ik bereid was om dat te doen, zou het helemaal goedkomen. Hmmm… Gelukkig waren er ook een paar agencies die graag rekening wilden houden met mijn universiteit rooster. Een daarvan was Indastria Model Management, en hier heb ik uiteindelijk voor gekozen. De agency is wat kleiner, maar de bookers (mensen die je jobs regelen) zijn super en ik had bij deze agency het beste gevoel.

Terwijl ik deze keuze maakte, gingen de Italiaanse lessen nog lekker door, en begonnen de eerste vakken die ik gekozen had ook. Mijn vakken zijn GE-WEL-DIG. Echt, ik ga er met veel plezier naartoe. En hoewel ik ze mag missen, wil ik dat niet eens, want ze zijn veel te leuk! Voor Value Chains in the Fashion&Luxury Industry, dit vak is mijn favoriete vak! De eerste week van lessen was ook de laatste week van mijn intensieve Italiaans cursus.

Jeetje, ik heb echt veel gemist om te vertellen haha. Maar goed, de eerste week van september was druk! Ik ben langs de agency geweest, ik ben uitgeweest, ik heb mezelf ziek gegeten aan quiche met spinazie en ricotta (voor diegenen die me beter kennen: ik ben lactose-intolerant. Dat heb ik geweten, want ik heb 2 dagen buikpijn gehad). Ik heb mijn Italiaans examen gedaan (en gehaald), ik heb vrienden van vroeger gezien, ik ben compleet doorweekt natregent, mijn lieve oom & tante (Erik&Anita) waren een paar uurtjes in Milaan… Ik hoef me hier echt niet te vervelen!

Afgelopen maandag had ik mijn eerste volle lesweek, en ben ik begonnen met castings. En dat is intensief. Intensiever dan ik verwacht ik. Ik ga hier wel even iets dieper op in, omdat het echt een rollercoaster was. Ik doe nu al een hele tijd modellenwerk, en heb dit ook al eerder fulltime gedaan. Het afgelopen jaar heb ik het opgepakt in Nederland in combinatie met studie en stage, en hier kon ik netjes alles zelf inplannen. Hier gaat het echter anders.

Bij een agency tekenen betekent niet meteen dat je werk hebt. Nee, je moet eerst castings doen. Een casting is een soort auditie, waarbij je boek/jezelf/je loopje laat zien, en vervolgens beslists de klant dan of je het juiste model bent voor de opdracht. Het kan dus zo zijn dat je alleen maar castings doet, maar uiteindelijk geen werk krijgt (of andersom, dat je zoveel werkt dat je geen castings meer hoeft te doen haha). Over 3 dagen begint fashion week hier, dus het is druk. En met druk bedoel ik dat er meer dan 500 modellen in town zijn, en dus dat er bij sommige castings ook zoveel modellen zijn uitgenodigd. Dit betekend ook dat als een casting om 3 uur begint, de eerste modellen al een rij beginnen te vormen om 2 uur. Vooral bij de castings voor fashion week is het druk, want ja, wie wil er nou geen fashion week lopen. Vaak is het een uur (soms langer) wachten in de rij, om vervolgens binnen 1 minuut nee te horen (thank you). Als ze je toch iets vinden hebben, maken ze vaak snel een foto of mag je iets passen. Is dit niet het geval, dan weet je eigenlijk al genoeg.

De afgelopen week heb ik castings – school – castings – school gedaan. ’s Avonds was ik vaak te moe om daarna nog een blog te schrijven, of om uit te gaan. Gelukkig zitten er verschillende superlieve modellen vriendinnetjes uit Nederland ook in Milaan nu, dus ik hoefde mijn castings niet alleen te doen :) Wachten is een stuk gezelliger als je het met z’n tweeën moet doen!

Gelukkig heb ik ook geprobeerd tijd vrij te maken voor leuke dingen. Afgelopen donderdag was het Vogue Fashion Night Out, en waren alle winkels tot 10 uur ’s avonds open! Iedere winkel had speciale aanbiedingen of presentjes, en vele hiervan waren gratis. Zo heb ik gratis chocolade, tonic, een cocktail, buttons, een t-shirt, foto’s en meer weten te scoren, haha. Als rasechte Nederland zijn gratis dingen natuurlijk nooit verkeerd :) De avond erna, vrijdagavond, ben ik gezellig uit geweest. Met daarna een kort nachtje slaap, want omdat het bijna fashionweek is, waren er zaterdag gewoon castings… Zaterdagavond ben ik lekker vroeg naar bed gegaan (saai he, ik ben ook geen 18 meer) en vandaag heb ik supergezellig met een modelvriendinnetje koffie gedronken en rondgelopen.

Volgende week barst fashionweek los en gaan we lekker door met de castings. Ik wil sowieso fashionweek proberen, of het nou lukt of niet, want dit is mijn laatste kans (ooit moet ik toch een andere baan zoeken haha). Daarna wordt het hopelijk wat rustiger met castings, en dan komen de eerste bezoekers alweer!

In het kort: het gaat hier super, het is onwijs druk, maar ik ben superdankbaar en hopelijk kan ik jullie de volgende keer wat meer leuke dingen vertellen :)

Ciaooo!

  • 17 September 2017 - 19:58

    Lilian:

    Hoi Ananda,

    Wat een leuk verhaal weer. Ik ken natuurlijk de ins en outs van je leven in Milaan wel, maar toch elke keer weer leuk om je blog te lezen. Nog effe en dan komen we bezoeken

  • 21 September 2017 - 14:30

    Oma:

    Hallo lieverd
    Je drukke verhaal gelezen en de tijd gaat snel dat is ook zo.Maar dat je met plezier naar
    je vakken gaat is denk ik belangrijker.Maar geniet van alles je zit heerlijk in Milaan .
    Lieverd groetjes van Oma .

  • 23 September 2017 - 14:13

    Lenie:

    Dag Ananda.
    Dank voor je uitgebreide verhaal,altijd leuk om je belevenissen te lezen. Zojuist was je oma bij me om enthousiast te vertellen dat ze zo gezellig met je gepraat had en dat ik de groeten van je krijg,bedankt. Wat leuk dat volgend weekend je ouders komen,dat is echt genieten. Hoe is het met je Italiaans, ben je al zover dat je er iets mee doen kan ,in gesprekken b.v. veel succes verder met je studie ,mooi dat het zo aan je verwachtingen beantwoordt.Hartelijke groeten .Lenie.

Tags: milaan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Milaan

Anan

Reisdagboek van Exchange!

Actief sinds 19 Aug. 2015
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 11507

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2017 - 23 December 2017

Milaan

19 Augustus 2015 - 31 December 2015

Parijs

Landen bezocht: