Countdown - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Anan - WaarBenJij.nu Countdown - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Anan - WaarBenJij.nu

Countdown

Door: Ananda

Blijf op de hoogte en volg Anan

20 November 2015 | Frankrijk, Parijs

Hallo allemaal!

Ten eerste, mijn excuses voor deze late blog. Ik wilde al twee of drie weken lang iets schrijven, maar na vrijdag vond ik het niet passend om gewoon een blog te schrijven, en ik had geen behoefte om mijn gedachten te delen. Echter, het voelt nog vreemder om gewoon een normale blog te schrijven zonder de aanslagen te bespreken, vandaar een paar korte zinnen hierover.

Mijn gedachten zijn bij de slachtoffers van de aanslagen in Parijs. Mijn gedachten zijn bij de slachtoffers van soortgelijke aanslagen overal.

Mijn Facebook feed stond vol met commentaren, meningen, oplossingen, artikelen, foto’s, alles. Hoewel ik zeker weet dat iedereen zijn eigen redenen heeft voor zijn mening, hoop ik dat mensen nadenken voordat ze iets posten. Er zijn 1.6 biljoen moslims: IS is hier minder dan 1%, als je ze überhaupt moslims wil noemen. Het is niet alleen verkeerd om deze mensen in verband met IS te houden, het is ook kwetsend. Er is geen reden om te discrimineren tegen mensen in de trein bijvoorbeeld, wat wel gebeurd is de afgelopen week op verschillende plekken. Er zijn meer nummer waar ik jullie niet mee zal vervelen (als je verveeld wilt zijn, stuur me een berichtje), maar doe aub onderzoek voordat je een persoon of een religie de schuld geeft. Blijf open en welkom mensen. Dit gaat ook om vluchtelingen: dit soort aanslagen zijn juist waarvoor zij ook vluchten. Natuurlijk heb ik de artikelen gelezen over vluchtelingen die protesteren in Nederland, maar ik geloof nog steeds dat de meerderheid goeie bedoelingen heeft en dat als we allemaal samenwerken, we er alleen maar beter van kunnen worden. Het is niet nodig om te vechten of te discrimineren. Het maakt je echt geen beter persoon.

Veel mensen hebben aan mij gevraagd of ik bang was of me onveilig voelde. Ik voel me veilig. Ik ben blij en dankbaar om in Parijs te zijn en ik kom niet eerder naar huis. Ik begrijp mensen die dat wel doen. Ik kan nog uren over de aanslagen en alles eromheen praten, maar aangezien het de afgelopen week al de hele tijd het gespreksonderwerp was, laat ik het hierbij. Enkele klasgenoten hebben erg goeie blogs erover geschreven, en ik ben bereid deze te delen en te bespreken met wie dat wil – stuur me gewoon een berichtje.

De dagen na afgelopen vrijdag ben ik vooral thuisgebleven en heb ik huiswerk gedaan. De laatste weken zijn hier, wat doet beseffen hoe snel de tijd is gegaan. Ik heb nog steeds mijn lijst met dingen die ik wil bezoeken en ik maak die lijst sowieso af. Na mijn laatste blog heb ik uiteraard nieuwe dingen bezocht: bijvoorbeeld begraafplaats Père Lachaise, dat voelt alsof het een eigen stad is, met eigen straatnamen en een vredige stilte. Ik ben ook in de Conciergerie geweest, wat eerst een royal paleis was en vervolgens een gevangenis tijdens de Franse revolutie. De week erop heb ik Jeu de Paume bezocht, waar er een geweldige expositie was van fotograaf Philippe Halsman, die veel beroemde mensen gefotografeerd heeft. Zijn werk is zeker de moeite waard. De dag daarna was Salon du Chocolat, wat geweldig was. Twee verdiepingen vol met chocolade en andere zoetigheden, ik voelde me best misselijk toen ik naar huis ging. Het was een feest haha. Ik ben ook naar O’Chateau geweest voor wijn proeven, wat de moeite waard is als je ergens nog extra geld hebt liggen. Behalve het bezoeken van veel plaatsen (dit waren slechts voorbeelden), was ik ook onderdeel van de TEDxSciencesPo staff, wat ook een ervaring op zich was!

Dat was hem weer voor vandaag, en onthou:
#noussommesunis

xxxx
---------------------------------------------------------------------------
Bonjour tout le monde!

First of all, once again apologies for my late blog. I have been wanting to write for about two to three weeks now, but after Friday I did not think it was appropriate to just write a blog, and I did not feel like sharing my thoughts. However, it feels ever more wrong to write a blog as normal without paying at least a few sentences to the events and feelings, hence a short note on the events.

My thoughts go out to the victims of the attack in Paris. My thoughts go out to the victims everywhere of similar attacks.

My Facebook feed has been full with comments, opinions, solutions, articles, photos, anything. Although I am sure everyone has their own reasons for their opinion, I hope people think about what they post before saying it. There are 1.6 billion Muslims: IS represents less than 1% of them all. It is not only wrong to affiliate Islam with IS, it is also hurtful. There is no reason to discriminate against Muslims in the train for example, as has happened in the past week in different places. There are more numbers I won’t bore you with (if you want to be bored, send me a message), but do your research before blaming people or a religion. Keep an open mind and be welcoming to people. This includes refugees: these type of events are exactly the reason they are leaving their country. Of course I have also read and seen the articles about refugees protesting in the Netherlands, but I still believe the majority has true intentions and if we all work together, we will be off way happier and better. There is no need in fighting each other or talking badly. Simply, please do not discriminate. It doesn’t make you a better person, if anything.

A lot of people have asked whether I was scared or whether I felt unsafe. I feel safe. I am happy and thankful to be in Paris and I will not come home earlier. I understand people who do. I could honestly ramble on about the issue for hours, but it has already come up so many times that I will leave it here. Some of my classmates have written excellent pieces on the events that happened, and I am more than willing to share them or discuss them with anyone – just send me a message.

The days after Friday night I have mainly stayed home and caught up on school work. The final weeks are approaching, which makes me realize how time flew by here. I still have my list of things to visit and I will definitely finish that list. After my last blog, I did visit a lot of new things: Cemetery Père Lachaise, which feels like a city on its own, as it has its own street names and you do not hear any sounds from outside. I visited also the Conciergerie, which was first a royal palace and later used as a prison during the French Revolution. The week after I visited Jeu de Paume, a museum with an amazing exposition about photographer Philippe Halsman, who photographed many famous people. His work is definitely worth paying attention to. The day after was the Salon du Chocolat, which was amazing. Two big floors in an exposition centre full of chocolate and other sweets, I felt pretty sick when I returned home! It was a sweet treat haha. I also went to O’Chateau wine bar for a wine tasting, which is worth doing if you have some extra money hidden somewhere. Next to visiting a lot of places (these are just mere examples), I was also part of the TEDxSciencesPo staff, which was an experience on its own!

I hope this little blog piece enlightens your day a little bit, and remember:
#noussommesunis

xxxxxxx

  • 21 November 2015 - 17:49

    Peter:

    Courage all the time, x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Parijs

Exchange in Parijs

Recente Reisverslagen:

08 December 2015

Le dernier blog

20 November 2015

Countdown

24 Oktober 2015

Beter laat dan nooit

07 Oktober 2015

Werken en Musea

23 September 2015

A small update!
Anan

Reisdagboek van Exchange!

Actief sinds 19 Aug. 2015
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 11509

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2017 - 23 December 2017

Milaan

19 Augustus 2015 - 31 December 2015

Parijs

Landen bezocht: